بخشهای مختلفی در ارزیابی ارزش کل سهام مورد ارزیابی قرار میگیرند که در این میان، سهام فناوری بیش از یک چهارم ارزش کل شاخص S&P 500 را تشکیل میدهد.
به گزارش نباءخبر،بخش فناوری اطلاعات بیش از 25 درصد شاخص S&P 500 را به خود اختصاص میدهد و پس از آن، بخش اختیاری مصرفکننده با 11.4 درصد و خدمات ارتباطی با 9.8 درصد قرار میگیرند. این شاخص، فهرستی از 500 سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک است. معمولا از این فهرست برای قیاس در معاملات، خرید و فروش سهام و همچنین ارزیابی عملکرد شرکتهای بزرگ استفاده میشود. این شاخص، قیمت سهام شرکتهای بزرگ آمریکایی و سهام شرکتهایی را دنبال میکند که ارزش سهام کل معادل آنها بیش از 10 میلیارد دلار باشد. طبق این شاخص، اپل و مایکروسافت در بخش فناوری اطلاعات، آمازون در بخش کالاهای غیر ضرور و گوگل در بخش خدمات ارتباطی قرار دارند. بهرغم اینکه این کمپانیها در بخشهای مختلف قرار میگیرند، بیشترین درآمد را در میان تمام شرکتهای فناورانه به خود اختصاص میدهند و بهطورکلی در رسانهها با عنوان غولهای فناوری شناخته میشوند.
سهم 27 درصدی فناوری از کل سهام بورس نیویورک
بخشهای مختلفی در ارزیابی ارزش کل سهام مورد ارزیابی قرار میگیرند که در این میان، سهام فناوری بیش از یک چهارم ارزش کل شاخص S&P 500 را تشکیل میدهد. بخش فناوری اطلاعات با سهم 26.9درصدی از ارزش کل شاخص، رقمی معادل 8 تریلیارد و 700 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. علاوهبر این، بخش مراقبت بهداشتی با سهم 14.3 درصدی و با تفاوت فاحشی نسبت به فناوری اطلاعات، دومین سهم بیشتر از ارزش کل شاخص را با رقم 4 تریلیارد و 600 میلیارد دلار تشکیل میدهد. بخشهای دیگر چون بخش کالاهای غیرضروری 11.4درصد را با سرمایه 3 تریلیارد و 700 میلیارد دلار سومین بخش با سهام بالا به شمار میرود. خدمات ارتباطی هم با سهم 9.8درصدی و سرمایه 3 تریلیارد و 200 میلیارد دلاری در رده بعدی قرار میگیرد. علاوهبر این، پنجمین حوزه از ارزش کل شاخص را بخش مالی با 9.5 درصد از این سهم با رقم 3 تریلیارد و 100 میلیارد دلار تشکیل میدهد. بخش صنعتی با سهم 9/7 درصدی رقمی معادل 2 تریلیارد و 700 میلیارد دلار و بخش لوازم مصرفی با سهم 7.6 درصدی رقم 2 تریلیارد و 500 میلیارد دلاری، بخش انرژی سهم 4.4 درصدی و رقم یک تریلیارد و 400 میلیارد دلاری را شامل میشوند. در این میان، بخش تجهیزات با سهم 2.8 درصدی از ارزش کل سهام، رقم 909 میلیارد دلاری، بخش مشاور املاک با سهم 2.8 درصدی معادل 903 میلیارد دلاری و بخش مواد با سهم 2.6 درصدی ارزش 854 میلیارد دلاری را به خود اختصاص دادهاند.
آمازون رتبه نخست درآمدی، اپل و گوگل در تعقیب
اما غولهای فناوری با توجه به فعالیتهایی که در دنیای فناوری انجام میدهند، تا چه اندازه بزرگ هستند؟ در سه ماهه آخر سال گذشته، آمازون با بیش از 116 میلیارد و 400 میلیون دلار درآمد در مقایسه با دیگر غولهای فناوری رده نخست درآمدی را به خود اختصاص داد. در این میان، کمپانی اپل با چند میلیارد کمتر از آمازون، یعنی با 97 میلیارد و 300 میلیون دلار درآمد در رده دوم جای گرفت. بعد از این دو کمپانی، رقم درآمدی گوگل با کاهشی چشمگیر به 68 میلیارد دلار و مایکروسافت به 49 میلیارد و 400 میلیون دلار میرسد. دیگر شرکتها با درآمدهای کمتر هم شرکتهای معروفی چون Salesforce و Oracle هستند که کمتر از 10 درصد اندازه کمپانی آمازون را تشکیل میدهند. طبق این ردهبندی، به ترتیب کمپانی Meta با 27 میلیارد و 900 میلیون دلار، دیسکو با 12 میلیارد و 800 میلیون دلار، Oracle با 11 میلیارد و 800 میلیون دلار، انویدیا با درآمد 8 میلیارد و 300 میلیون دلاری، برودکام با درآمد 8 میلیارد و 100 میلیون دلاری و در انتها، کمپانی Salesforce با درآمد 7 میلیارد و 300 میلیون دلاری در رده بعدی قرار گرفتهاند.
هزینه تحقیق و توسعه اپل، یکچهارم سود خالص
درآمد کلی اپل براساس صورتهای مالی منتشرشده سهماهه دوم سال 2022 این کمپانی، معادل 97 میلیارد و 700 میلیون دلار است که از تولید دستگاهها و ارائه خدمات به مشتریان حاصل میشود. دستگاهها سهم 77 میلیارد و 900 میلیون دلاری و ارائه خدمات اپل نیز سهم 19 میلیارد و 800 میلیون دلاری از کل درآمد این شرکت را به خود اختصاص میدهند. دستگاههای تولیدی این کمپانی آیفون، مک، آیپد و… را شامل میشوند که در این بین، آیفون با 50 میلیارد و 600 میلیون دلار، بزرگترین منبع درآمد اپل محسوب میشود بهطوریکه بیش از 50 درصد از درآمد 97 میلیارد و 700 میلیون دلاری این شرکت را به خود اختصاص میدهد. سیستم مک با سهم 10 میلیارد و 400 میلیون دلاری، آیپد با سهم 7 میلیارد و 600 میلیون دلاری، فناوریهای پوشیدنی، خانگی و اکسسوریها با سهم 8 میلیارد و 800 میلیون دلاری دیگر بخش از درآمد اپل را شامل میشوند. حاشیه سود ناخالص بخش خدماتی اپل با 14 میلیارد و 400 میلیون دلار معادل 73 درصد از کل سود خالص شرکت است. علاوهبر این، حاشیه سود ناخالص بخش دستگاهها نیز با مبلغ 28 میلیارد و 200 میلیون دلار حدود 36 درصد گزارش شده است.
هزینه درآمدی اپل چیزی معادل 54 میلیارد و 700 میلیون دلار را تشکیل میدهد که از این بین، سهم بیشتر این درآمد معادل 49 میلیارد و 300 میلیون دلار نصیب بخش دستگاههای تولیدی و 5 میلیارد و 400 میلیون دلار سهم بخش خدمات این شرکت میشود. طبق آمارهای ارائهشده، هزینههای عملیاتی این غول فناوری معادل 12 میلیارد و 600 میلیون دلار است که حدود نیمی از آن معادل 6 میلیارد و 600 میلیون دلار از آن سهم تحقیق و توسعه (R&D) و نیم دیگری از آن معادل 6 میلیارد و 200 میلیون دلار سهم فروش عمومی و اجرایی شرکت میشود. از حدود 30 میلیارد دلاری که سهم سود عملیاتی اپل میشود، حدود یکششم آن یعنی حدود 5 میلیارد و 100 میلیون دلار آن به مالیات پرداختی تعلق میگیرد. علاوهبر این، با توجه به سود خالص 25 میلیارد دلاری این غول فناوری، بیش از یکچهارم این سود به بخش R&D شرکت تعلق میگیرد که کمی کمتر از سهم فروش اپل از دستگاههای آیپد را شامل میشود.
فناوری یکسوم هزینههای عملیاتی آمازون را تشکیل میدهد
با وجود اینکه بیشترین حوزه کاری و درآمدی کمپانی آمازون را بیشتر با تجارت الکترونیک میشناسیم، اما تجارت وبسرویسهای ابری آمازون بخشی حیاتی از این کمپانی است که با درآمدی که به دست میآورد توانسته شرکت را از تنگناهای مالی نجات دهد. به گزارش صورت مالی سهماهه دوم سال 2022 آمازون، سود عملیاتی وبسرویس ابری آمازون چیزی معادل 6 میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین زده شده و تجارت الکترونیک این کمپانی 2 میلیارد و 900 میلیون دلار ضرر کرده است. بهطورکلی، درآمد نهایی آمازون معادل 116 میلیارد و 400 میلیون دلار میشود که از سه بخش شامل تجارت الکترونیک 69 میلیارد و 200 میلیون دلاری آمریکای شمالی، تجارت الکترونیک 28 میلیارد و 800 میلیون دلاری بینالمللی و وبسرویسهای ابری 18 میلیارد و 400 میلیون دلاری آمازون تشکیل میشود که هزینههای کل فروش محصولات آمازون چیزی بالغ بر 66 میلیارد و 500 میلیون دلار را در بر میگیرد. سود خالص از کل درآمد این کمپانی معادل 49 میلیارد و 900 میلیون دلار میشود که 43 درصد از حاشیه سود خالص را تشکیل میدهد. در این میان، سود عملیاتی آمازون حدود 3 میلیارد و 700 میلیون دلار میشود که سهم 3 درصدی از حاشیه سود عملیاتی را به خود اختصاص میدهد. هزینههای عملیاتی آمازون معادل 46 میلیارد دلار است و با توجه به اینکه کمتر از نیمی از درآمد شرکت را به خود اختصاص میدهد، صرف چهار حوزه اجرایی با سهم 20 میلیارد و 300 میلیون دلاری، فناوری و محتوا با سهم 14 میلیارد و 800 میلیون دلاری، فروش و بازاریابی با سهم 8 میلیارد و 300 میلیون دلاری و بخش هزینههای عمومی و اجرایی با سهم 2 میلیارد و 600 میلیون دلاری میشود. به عبارتی، فناوری و محتوا با سهم حدود 15 میلیارد دلاری که حدود یک سوم کل هزینههای عملیاتی آمازون را تشکیل میدهد، به عنوان تحقیق و توسعه این غول فناوری در نظر گرفته میشود که چیزی نزدیک به کل درآمد بخش وبسرویسهای ابری آمازون میشود. وبسرویسهای ابری آمازون با سود 6 میلیارد و 500 میلیون دلاری، تجارت الکترونیک آمریکای شمالی با سود یک میلیارد و 600 میلیون دلاری و تجارت الکترونیک بینالمللی با سود یک میلیارد و 300 میلیون دلاری، بخشی از حاشیه سود ناخالص آمازون را به خود اختصاص میدهند.
یکچهارم هزینههای عملیاتی گوگل سهم R&D میشود
گوگل همچنان با 68 میلیارد دلار درآمد در سهماهه دوم سال 2022، یکی از غولهای فناوری دنیا محسوب میشود که 54 میلیارد و 700 میلیون دلار از این درآمد حاصل از درآمدهای تبلیغاتی است. بهطورکلی، بخش جستوجوی گوگل با درآمد 39 میلیارد و 600 میلیون دلاری، یوتیوب با درآمد 6 میلیارد و 900 میلیون دلاری، شبکه با درآمد 8 میلیارد و 200 میلیون دلاری، سیستمهای ابری با درآمد 5 میلیارد و 800 میلیون دلاری و سایر موارد با درآمد 6 میلیارد و 800 میلیون دلاری، کل درآمد گوگل را به خود اختصاص میدهند. در این میان، درآمد حاصل از تبلیغات بخش جستوجو، یوتیوب و شبکه در مجموع 54 میلیارد و 700 میلیون دلار را شامل میشود. سود ناخالص گوگل مبلغ 38 میلیارد و 400 میلیون دلار را در بر میگیرد که بیش از نیمی از درآمد کل این غول فناوری است. از این میزان سود ناخالص، حدود 20 میلیارد و 100 میلیون دلار یعنی بیشتر از نیمی از سود ناخالص صرف سود عملیاتی این شرکت میشود که 16 میلیارد و 400 میلیون دلار آن صرف سود خالص، 2 میلیارد و 500 میلیون دلار آن صرف مالیات و یک میلیارد و 200 میلیون دلار هم صرف مصارف دیگر میشود. از طرف دیگر، کمتر از نیمی از سود ناخالص گوگل یعنی معادل 18 میلیارد و 300 میلیون دلار آن صرف هزینههای عملیاتی شرکت میشود. از این مبلغ حدود نیمی از آن یعنی 9 میلیارد و 100 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه شرکت میشود و نیمی دیگر از هزینههای عملیاتی هم به نسبت دو به سه، بین فروش و بازاریابی و هزینههای عمومی و اجرایی تقسیم میشود، بهطوریکه 5 میلیارد و 800 میلیون دلار از کل هزینههای عملیاتی صرف فروش و بازاریابی و 3 میلیارد و 400 میلیون دلار آن هم صرف هزینههای عمومی و اجرایی میشود. از 29 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینههای کل درآمدی گوگل، حدود 11 میلیارد و 900 میلیون دلار صرف هزینههای جذب ترافیک و 17 میلیارد و 600 میلیون دلار هم صرف هزینههای دیگر شرکت میشود. طبق آمار ارائهشده، بیش از یکچهارم کل هزینههای عملیاتی این غول فناوری به بخش تحقیق و توسعه اختصاص پیدا کرده است.
هزینههای تحقیق و توسعه مایکروسافت برابر یکسوم سود خالص
کمپانی مایکروسافت در مقایسه با سه غول فناوری دیگر، از جریانهای درآمدی متنوعتری برخوردار است و حاشیه سود خالص آن با 34 درصد، بالاترین حاشیه سود خالص بین چهار غول فناوری دنیاست. فرآیندهای بهرهوری و تجارت با 15 میلیارد و 700 میلیون دلار، سیستم های ابری هوشمند با 19 میلیارد و 100 میلیون دلار و استفادههای شخصی با 14 میلیارد و 500 میلیون دلار، درآمد کلی 49 میلیارد و 300 میلیون دلاری مایکروسافت را به خود اختصاص میدهند. هزینههای کل درآمدی شرکت چیزی معادل 15 میلیارد و 600 میلیون دلار میشود که با بخش فرآیندهای بهرهوری و تجارت و نیز دیگر محاسبات فردی مایکروسافت برابری میکند. طبق آمار ارائهشده، سود ناخالص شرکت حدود 33 میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شده است که 88 درصد حاشیه درآمدی شرکت را به خود اختصاص میدهد. کل سود ناخالص مایکروسافت صرف چهار بخش میشود که به ترتیب عبارتند از: فرآیند بهرهوری و تجارت 7 میلیارد و 200 میلیون دلار، سیستم ابری هوشمند 8 میلیارد و 300 میلیون دلار، دیگر سیستمهای محاسبات فردی هم 4 میلیارد و 900 میلیون دلار و هزینههای عملیاتی شرکت هم 13 میلیارد و 400 میلیون دلار را تشکیل میدهند. سود عملیاتی شرکت حدود 20 میلیارد و 400 میلیون دلار است که 41 درصد از حاشیه کل درآمد مایکروسافت یعنی دو سوم آن را شامل میشود که از این بین، 16 میلیارد و 700 میلیون دلار آن که 34 درصد از حاشیه سود عملیاتی را دربرمیگیرد، سهم سود خالص این غول فناوری میشود. 3 میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر از سود عملیاتی شرکت هم سهم مالیات است. از سوی دیگر، مبلغ 13 میلیارد و 400 میلیون دلاری هزینههای عملیاتی مایکروسافت در سه بخش تحقیق و توسعه، فروش و بازاریابی و هزینههای عمومی و اجرایی صرف می شود. به این ترتیب که حدود نیمی از این مبلغ یعنی 6 میلیارد و 300 میلیون دلار آن تنها صرف تحقیق و توسعه، 5 میلیارد و 600 میلیون دلار آن صرف فروش و بازاریابی و یک میلیارد و 500 میلیون دلار آن نیز صرف هزینههای عمومی و اجرایی میشود.