موتور جست‌وجوی گوگل رقیب جدی پیدا کرد

به نقل از منابع خبری

اپلیکیشن هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی ساخت شرکت OpenAI که اواخر سال ۲۰۲۰ به سرعت همه‌گیر شد، به عنوان ناجی یا نابودگر همه چیز، از استانداردهای آموزشی آکادمیک تا کل حرفه بازاریابی، توصیف شده و اکنون نوبت به موتورهای جست و جو رسیده است.

به گزارش نباءخبر،با تصمیم مایکروسافت برای استفاده از برنامه چت‌جی‌پی‌تی در موتور جست‌وجوی بینگ، گوگل برای نخستین بار ممکن است با رقابت روبرو شود.

اپلیکیشن هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی ساخت شرکت OpenAI که اواخر سال ۲۰۲۰ به سرعت همه‌گیر شد، به عنوان ناجی یا نابودگر همه چیز، از استانداردهای آموزشی آکادمیک تا کل حرفه بازاریابی، توصیف شده و اکنون نوبت به موتورهای جست و جو رسیده است.

گوگل به عنوان حاکم بلامنازع بازار جست‌وجوی اینترنتی شناخته شده است، اما بسیاری مطرح کرده اند که چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند برتری این شرکت را به چالش بکشد.

وب سایت اینفورمیشن گزارش کرده است که مایکروسافت و شرکت OpenAI سرگرم همکاری برای یکپارچه کردن این فناوری در موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت هستند. مایکروسافت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در OpenAI سرمایه گذاری کرد و به نظر می‌رسد این سرمایه گذاری در حال به ثمر نشستن است.

بینگ در بیش از یک دهه گذشته، عرصه را به گوگل واگذار کرده است، اما گنجانده شدن فناوری چت جی‌پی‌تی، ممکن است دلیل قانع کننده‌ای باشد که کاربران را ترغیب کند به جای گوگل، از بینگ استفاده کنند.

علاوه بر این که استفاده از چت جی‌پی‌تی، باعث بهبود بینگ می‌شود، این اقدام به نفع مایکروسافت خواهد بود، زیرا شرکت OpenAI از خدمات ابری آزور استفاده می‌کند.

در حالی که چت‌جی‌پی‌تی محبوبیت پیدا می‌کند، بعضی از مدیران گوگل به اینسایدر اعلام کردند که فناوری مورد استفاده در چت جی‌پی‌تی، محدودیت‌های آشکاری دارد که اغلب باعث تولید پاسخ‌های اشتباه می‌شود و استفاده از آن، گران است.

با این حال، طبق گزارش نیویورک تایمز، گوگل وضعیت قرمز در خصوص چت جی‌پی‌تی اعلام کرده و مدیریت این شرکت، برای استفاده از محصولات هوش مصنوعی، دیدارهایی برگزار کرده‌اند.

موتور جست‌وجوی گوگل در چند سال گذشته زیر ذره بین رفته است. آتلانتیک از موتور جست‌وجوی گوگل انتقاد کرده و گفته است دیگر مثل سابق نیست. شرکت فست کامپانی اعلام کرد که ماریسا مایر، کارمند سابق گوگل و مدیرعامل سابق یاهو گفته است کیفیت موتور جست و جوی گوگل ارتباط مستقیمی با کاهش کیفیت وب سایت‌هایی دارد که باید به آن‌ها نگاه کند. وب سایت فناوری تِک کرانچ در اوت گزارش داد گوگل تدابیری را برای بهبود رتبه بندی وب سایت‌های کیفیت بالا، به اجرا گذاشته است.

در خصوص چت‌جی‌پی‌تی، اگرچه بعضی از کاربرانی که از این برنامه استفاده کرده اند، نتایج خیره کننده‌ای را دریافت کرده اند، اما چت‌جی‌پی‌تی هنوز راه طولانی در پیش دارد تا به یک محصول جا افتاده تبدیل شود.

یک تحلیلگر مورگان استنلی گفته است، برای این که یک محصول واقعا تاثیرگذار باشد، باید راه‌کاری عرضه کند که باید ۱۰ برابر بهتر از دومین گزینه عالی باشد. بینگ مجهز به چت‌جی‌پی‌تی، باید خودش را ثابت کند.

اگر یکپارچه شدن چت‌جی‌پی‌تی در بینگ با استقبال کاربران روبرو شود، ممکن است باعث شود گوگل هم دست به کار شده و قابلیت‌های جست‌وجوی زبان طبیعی را عرضه کند.

در واقع، گوگل با مدل‌های زبانی که چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند، بیگانه نیست. مدل دقیقی که چت‌جی‌پی‌تی از آن استفاده می‌کند، توسط گوگلی‌های سابق ساخته شده است. این غول اینترنتی، مدل زبان خود به نام لامدا (LaMDA) را دارد که پس از ادعای یک مهندس گوگل درباره قدرت درک آن، برای مدت کوتاهی سر و صدا به پا کرد.

اما گوگل باید درباره تأثیر بکپارچه کردن مدل‌های زبان طبیعی در کسب و کار خود، فکر کند. گوگل به درآمد تبلیغات متکی است و معمولا لینک‌های اسپانسر را در میان نتایج جست و جو قرار می‌دهد. باید دید آیا یک زبان طبیعی از چنین مدلی حمایت می‌کند یا خیر.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، با این حال، موتور بینگ مایکروسافت برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ که راه‌اندازی شد، ممکن است بالاخره شانسی برای جلو زدن از گوگل پیدا کند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید