رویترز اعلام کرد به دلیل خودداری بانک های خارجی از مشارکت در تامین مالی خرید هواپیماها توسط ایران، دولت این کشور مجبور شده برای ۳ ایرباسی که تحویل گرفته است پول نقد پرداخت کند. به گفته منابع صنعتی، ایران تاکنون تنها ۳ هواپیمای ایرباس تحویل گرفته که پول آنها را هم به صورت نقدی […]
رویترز اعلام کرد به دلیل خودداری بانک های خارجی از مشارکت در تامین مالی خرید هواپیماها توسط ایران، دولت این کشور مجبور شده برای ۳ ایرباسی که تحویل گرفته است پول نقد پرداخت کند.
به گفته منابع صنعتی، ایران تاکنون تنها ۳ هواپیمای ایرباس تحویل گرفته که پول آنها را هم به صورت نقدی پرداخت کرده است.
اصغر فخریه کاشان، جانشین وزیر راه و شهرسازی ایران گفت، موسسه یو کی اکسپرت فایننس، (یوکف) آژانس اعتبار صادراتی انگلیس پیشنهاد کرده بود که حداقل به تامین مالی برخی از هواپیماهای ایرباس ساخته شده در کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا کمک کند. این موسسه همچنین پیشنهاد داده که حمایتهایی برای خرید هواپیماهای بوئینگ توسط ایران ارائه دهد.
فخریه کاشان افزود: «ما پیشنهاداتی از یوکف دریافت کردهایم که این پیشنهادات در حال بررسی توسط تهران است.»
دو منبع صنعت هوانوردی که نخواستند نامشان فاش شود، انجام این مذاکرات را تایید کردند.
یوکف و دو شرکت هواپیماسازی غربی یعنی ایرباس و بوئینگ از اظهارنظر در این باره خودداری کردهاند.
کشورهایی در بخشهایی از جهان که در آنها بانکها در زمینه سرمایه گذاری فعال نیستند، اغلب برای تامین اعتبار خریدهای بزرگی نظیر معاملات خرید هواپیما به دولتهای اروپایی و آمریکا مراجعه می کنند.
حدود ۶ درصد از قراردادهای خرید هواپیما در جهان از طریق چنین حمایتهای دولتیای انجام می گیرد.
منبع : خبرنگاران جوان