نخستین هواپیمای مسافری ساخت چین آزمایش شد ، ورود چین و روسیه به قلمرو ایرباس و بوئینگ

دو شرکت هواپیمایی «کومک» و «ایرکوت» در آینده‌ای نه چندان دور، رقیب ایرباس و بوئینگ خواهند شد و سفارش‌های این دوغول هواپیماسازی جهان را به طرز قابل‌توجهی تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.   به منظور کاهش وابستگی چین به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ، شرکت کومک هواپیماهای مسافربری بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۵۰ مسافر را طراحی […]

دو شرکت هواپیمایی «کومک» و «ایرکوت» در آینده‌ای نه چندان دور، رقیب ایرباس و بوئینگ خواهند شد و سفارش‌های این دوغول هواپیماسازی جهان را به طرز قابل‌توجهی تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

 

به منظور کاهش وابستگی چین به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ، شرکت کومک هواپیماهای مسافربری بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۵۰ مسافر را طراحی و تولید می‌کند. شرکت مذکور دو نوع هواپیمای ARJ21 و C919 را به ترتیب با ظرفیت ۹۰ و ۱۵۰ مسافر در دست تولید دارد. در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۱۱ کومک و شرکت بومباردیر، توافق‌نامه‌ای را برای همکاری‌های استراتژیک بلندمدت در زمینه تولید هواپیماهای تجاری امضا کردند. این اقدام به منظور شکستن انحصار بوئینگ و ایرباس صورت گرفت. در سال ۲۰۱۱ نیز این شرکت چینی با شرکت ایرلندی «رایان‌ایر» برای همکاری در زمینه توسعه هواپیمای مدل C919 توافق‌نامه امضا کرد. این هواپیما رقیب بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 به‌شمار می‌رود. شرکت کومک تاکنون ۵۷۰ فروند سفارش این نوع هواپیما که گنجایش ۱۵۸ مسافر را دارد، توسط ۲۳ مشتری داخلی و خارجی به‌ویژه ایرلاین‌های چینی دریافت کرده است.

تمامی این سفارش‌ها از طرف شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های لیزینگ چینی صورت گرفته است. براساس گزارش رسانه‌های چینی برآورد قیمت تمام شده این هواپیما، ۵۰ میلیون دلار بوده که ۳۰ درصد ارزان‌تر از هواپیمای بوئینگ ۷۳۷۷ و ایرباس A320 است. کابین خلبان هواپیمای C9199کاملا مجهز و سیستم خلبانی آن بیشتر شبیه به هواپیماهای ایرباس است. هواپیمای C919 تولید چین دارای برد پروازی استاندارد ۴هزار و ۷۵۵ کیلومتر است که این یعنی پرواز بی‌وقفه ازنیویورک به لس‌آنجلس یا از شانگهای به کوالالامپور است.

به گفته مسوولان این شرکت، تاکنون ۱۱۸ آزمایش تکمیلی روی این هواپیما با موفقیت انجام شده است. قبل از هواپیمای C919 چین؛ فقط آمریکا، روسیه، برزیل، کانادا، انگلیس، فرانسه و آلمان هواپیماهای مسافربری بزرگ را در داخل کشور ساخته بودند. با توجه به پیش‌بینی ایرباس در بازه دو دهه ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۵، خطوط هوایی چین به ۶۶ هزار هواپیمای جدید به ارزش ۹۴۶ میلیارد دلار نیاز خواهد داشت. کشور چین دارای یک طرح برای رسیدن به آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هوانوردی تجاری در جهان تا سال ۲۰۳۰ است. چین دهم اردیبهشت ماه جاری نیز بزرگ‌ترین هواپیمای آبی – خاکی جهان با نام AG6000 را که تولید متخصصان داخلی این کشور بود، با موفقیت به پرواز درآورد. تارنمای چاینا دیلی چین نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که شرکت هواپیماسازی دولتی کومک چین و «یو‌ای سی» روسیه (یونایتد ایرکرفت) در یک همکاری مشترک و جدید، ساخت اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر را آغاز کرده‌اندکه می‌تواند رقیبی جدی برای ایرباس‌های A330و A350 و بوئینگ‌های «۷۷۷ و ۷۸۷» باشد. از سوی دیگر، شرکت هواپیماسازی ایرکوت نیز با ساخت هواپیمای «ام‌سی ۲۱» تصمیم دارد رقیبی جدی برای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس باشد.

این شرکت هواپیمایی یک شرکت روسی است که زیرمجموعه «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» محسوب می‌شود. «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی است. ایرکوت به‌دلیل تولید هواپیماهای خانواده سوخو اس‌یو-۳۰ مشهور است. این شرکت در سال ۱۹۳۲ تاسیس شد و در حال حاضر مقر آن در مسکو قرار دارد. این شرکت جنگنده‌ها و هواپیماهای آبی-خاکی سوخو اس‌یو-۲۷ و سوخو اس‌یو-۳۰ را تولید می‌کند. در سال ۲۰۰۶ دولت روسیه ایرکوت را با شرکت‌های ایلیوشین، میگ، سوخو، توپولف و یاکوفلیف ادغام کرد و شرکت جدیدی به نام شرکت «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» را تاسیس کرد. ایرکوت همچنین با یک شرکت هندی تولیدکننده هواپیماهای نظامی به نام آیروناتیکس تشکیل شراکت داده است. ایرکوت در میان شرکت‌های تشکیل‌دهنده «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» بالاترین رتبه را به لحاظ هزینه بهره‌وری دارد و تامین‌کننده اصلی هواپیماهای اس‌یو-۳۰ اس‌ام و یاک-۱۳۰ برای وزارت دفاع فدراسیون روسیه محسوب می‌شود. این شرکت از سال ۲۰۰۹ به مدت ۶ سال متوالی عنوان«بهترین صادرکننده» را از سوی وزارت صنعت و تجارت روسیه کسب کرده است.

به گزارش «ایسنا» این هواپیمای مسافربری جدید(‌ام‌سی۲۱) به زودی پروازهای آزمایشی خود را آغاز می‌کند و سازندگان آن معتقدند که رقیبی جدی برای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 است. قرار است هواپیمای «ام سی ۲۱» با تولید انبوه تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی در اختیار شرکت هواپیمایی آیروفلوت روسیه قرار گیرد. هواپیمای «ام سی ۲۱ » در دو مدل ساخته شده است؛ «ام سی ۲۱-۲۰۰ » با گنجایش ۱۳۲ تا ۱۶۵ مسافر و «ام سی ۲۱-۳۰۰ » با گنجایش ۱۶۳ تا ۲۱۱ مسافر. هواپیمای جدید قابلیت پرواز در تمامی مناطق و شرایط آب و هوایی را دارد.

منبع : اقتصاد نیوز


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید