وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دهها هزار میلیارد تومان را به اسم حمایت از مستضعفان در کوه و کمر هدر دادند، گفت: عدم بهرهوری یک میلیون و ۶۵۰ هزار خانه خالی در شهرها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. وی با طرح این پرسش که آیا کوهپایه البرز توانایی تحمل جمعیت ۱۰ میلیون نفری […]
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دهها هزار میلیارد تومان را به اسم حمایت از مستضعفان در کوه و کمر هدر دادند، گفت: عدم بهرهوری یک میلیون و ۶۵۰ هزار خانه خالی در شهرها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.
وی با تاکید بر اینکه باید بر ظرفیت زیستگاهها توجه شود و از منابع طبیعی استفاده نکنیم چراکه نتیجه این اندیشه باطل موجب تداخل درحرکت و سپس فرونشست میشود، تصریح کرد: سال ۸۵ بالغ بر ۶۵۰ هزار خانه خالی در شهرها داشتیم، این در حالی است که بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال ۹۰ به یک میلیون و ۶۳۰هزار واحد رسیده است.
وی با بیان اینکه اگر قیمت هر واحد خالی را حدود ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم میزان عدم بهره وری به ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد، اظهار کرد: این توسعه شهری بر مبنای سوداگری و عدم توجه به حمل و نقل ریل پایه و سوء استفاده از بهرهوری است که ایران را با بحران مواجه کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه دهها هزار میلیارد تومان در کوه و کمر به اسم حمایت از مستضعفان هدر رفت، گفت: شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست و حاصل یک سازمان اجتماعی و اندیشههای مختلف است و نباید رویکرد کالایی به شهر داشت. آنهایی که بیش از دهها هزار میلیارد تومان در کوه و کمر تحت عنوان طرحهای کمک به مستضعفان ثروت ملی را هدر میدهند در واقع کاری برای مردم و کشور انجام نمیدهند.
آخوندی با طرح ابن سوال که آیا ساخت ۱۰۰ هزار واحد اضافه و رساندن واحدها به ۶۵۰ هزار واحد میتواند بحران شهرهای غیرقابل زندگی را رفع کند افزود: اندیشه بازآفرینی شهری بهسازی بافت فرسوده و نوسازی بافت ناکارآمد راه حلهای رفع بحران شهرهای غیرقابل زندگی است چون نمیخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم یا دور زده و پروژههایی را در بخشهای دیگر تعریف و اجرا کنیم.
وی همچنین گفت: در حمل و نقل یکپارچه نمیتوان مترو، قطار حومهای و قطار بین شهری را از یکدیگر تفکیک کرد بنابراین مفهوم یکپارچگی حمل و نقل در قالب بار و مسافر در شهرسازی یکپارچه دو موضوع بنیادین است.